MCR knyv : Ray s Frank vlemnye a dalaikrl |
Ray s Frank vlemnye a dalaikrl
2007.12.08. 15:54
Ebben a rszben Frank s Ray elemzi a The Black Parade dalait
s itt a vge!
Brhh
1.the end
Ray –
Minden nagy dolog egy kis tlettel kezddik, nem? G a S. I. R. stdiba, a lemez felvtelnek els szakaszakor hozta be ezt a rszletet. Egy nagyszer pengetett hromnegyedes tem, egyszer, mgis hatsos. Emlkszem, hogy azonnal magval ragadott a szavak miatt, amiket Gerard nekelt mell. Ahol az ’Intro’ tnyleg elszabadul, az az a rsz, ahol azok a hatalmas dbrgsek bejnnek s mindent megvltoztatnak azzal kapcsolatban, amit gondoltl a dalrl. A cl az volt, hogy a hangzs eposzi, mindennl nagyobb legyen. Mr New York-ban is gy hangzott, de a munka, amit mindenki belefektetett ebbe a szmba, az egszet egy j szintre emelte. Robnak volt az az tlete, hogy a f gitrszlamot jtsszuk egyszerre a gitron lehetsges minden oktvban, aminek az eredmnye ez a flelmetes de gynyr dallam lett. A Pink Floyd ’The Wall’-ja nagy hatssal volt erre a dalra. Az a mindennl-nagyobb hozzlls elkezdett mindenki vrbe beivdni, majd vgl is az egsz album sorn cl lett.
- Frank -
Hmm, emlkszem, amikor ezt a szmot mg ’Intro’ – nak hvtuk. A’The End’-et Gerard s az n egyik kedvenc David Bowie szmunk ihlette... ezt a szmot sok olyan vlogats kazettra felraktam, amiket olyanoknak csinltam, akik kzel lltak hozzm, st mg olyan kazettkra is rkerlt, amik a koncertek eltti bemelegtseknl voltak hasznosak. Mindig van nhny szm, amik egybl bekerlnek az ilyen vlogatsokba: Danzig ’Mother’-je, Elvis Costello ’Oliver’s Army’-ja, Jim Carrol ’All The People Who’ve Died’ s persze a ’5 Years’. Szval neknk van rtelme, hogy egy olyan szmmal kezdeni ezt a lemezt, ami egy olyan dal eltt tiszteleg, amitl legyzhetetlennek rezzk magunkat. gy rzem, hogy ez megadja az alaphangulatot az utazshoz, ami a hallgatra vr. Emlkszem, hogy bajldtam a ritmussal mg elszr Gerarddal, hogy pont j legyen. Mg egy - kt akkordot fel is kellett tallnom... de a nap vgre Rob Cavallo hzban bmblt a hangszrkbl mindaz, amit csak remlni tudtunk.... a munka bevgezve.
2. DEAD!
- Ray -
Az ’Intro’ borongssga utn a Dead!-ben lv energia mindenkppen ironikus fekete humor. Elszr 2005 vge fel, egy turnn kezdtnk el dolgozni ezen a dalon. A f inspirci egy Electric Light Orchestra szm volt, aminek van egy vicces alaphangulata, ugyanakkor az egsz dal alatt ott van egy nagyon j lktets. Ettl rgtn mindenki elkezdte temre mozgatni a fejt, s mi megprbltuk ugyanezt elrni a ’Dead’- nl. A dal akkor llt vgleg egybe, amikor a legutols rsz is elkszlt. Bob dobolsa nagyon jl elkszti ezt a szakaszt. A ’la, la, la, la, la’ dallam nagyon j sszekt s tkj dolog nekelni. A legjobb rsz az volt, hogy G-nek, Franknek s nekem egyszerre kellett nekelnnk, szval ez egy olyan rsz, amit mindig vrok, amikor lbe kell eljtszanunk. A szl gitrrszt is nagyon szerettem rni. Ki akartam prblni hogy milyen sszevegyteni Chuck Berry-t s Brian May-t, szval ott vannak dallamok egyenesen a ’Johnny B. Goode’-bl, hozzadva ’May’ duplzst s harmnijt. Ok, s valamilyen mdon Woody Woodpecker is becsszott... Frank rt egy nagyon, nagyon j dallamot a refrnt megelz rsznl. rtam mell egy kiegszt dallamot, de csak elhomlyostottam vele azt. A vgn csak a nagyobb, hatsosabb dallamokat hagytuk meg, s gy jobban is hangzott. Az rszei gy kapnak egy kis teret, s a lemezen tallhat soksok kedvenc rszem kzl gy lett ez az egyik.
- Frank -
Emlkszem, hogy a ’DEAD!’ nagyon korn kerlt szba. Az llamokban turnztunk, arra tippelnk, hogy Buffalo tjn, vagy valami ilyesmi, de emlkszem, hogy G s Toro eljttek egy dallal, ami kiemelte a ’Headfirst For Halos’-bl a j rszeket s azokra ptett. Amint meghallottam, tudtam, hogy j ton jrnak. Azt hiszem, hogy rtam hozz egy-kt dallamot mg aznap jszaka, de utna a dal szneteltetve lett, s ismt a turn vette t az els szm helyet. Arra viszont emlkszem, hogy Gerard mg akkortjt azt mondta, hogy az j lemezen a ’Dead!’ lesz az els helyen. Amikor megrkeztnk New York-ba, hogy elkezdjk az rst, a ’Dead!’ volt ez els dal, amivel komolyan foglalkoztunk, s minden egybe is llt, s csak szrnyalt az rs. Beatles-es teme volt, a msodik versszakban pici, elnyjtott gitrrszekkel... ez egyszernek hangzik, de nem az, fogs a cucc, s nehz jl eljtszani. Tudod, hogy hny banda akar gy hangzani, mint a Beatles, utna meg csak egy nagy adag szemt az egsz. De tnyleg gy hiszem, hogy mi jl eltalltuk a dolgot, klnsen a szm vgi dallam a la-l-kkal t mindig szven. Akkor is gy volt, amikor elszr hallottam, s mg most is kirz tle a hideg. Oh, s utirat – n akartam azt a tuba rszt az tmenetben mr az els naptl fogva, szval ha utlod, gyere, s beszld meg velem. A cucc kemny dolog, brmit is mondasz.
3. This is how i disappear
- Ray -
Ennek a dalnak az eredete msfl vvel ezelttre, ha nem tbbre tehet. A kezd dallam egy San Fransisco-i parkolban lett megrva, majd egy ltzben lett folytatva, ahol kezdett kiformldni. G-nek volt egy j dallama a versszakhoz, nagyon klasszikus hangzs. s volt egy nagyon j refrn, ahol nagyon magasra felviszi a hangjt. ltalban az mkdik neknk, amikor mollba rakjuk a dalokat, klnsen D-mollba, mert G ott szl a legjobban. A dal alapjt egy ’Boss digital recorder’-en kezdtem felvenni, s rtam is egy szp, levegs tvezett. A Boss-on a dobok is be voltak programozva, szval nagyon j volt ltni, ahogy Bob sztzzza a dobokat mikzben elszr jtszottuk el a dalt lben. Az energia megvolt benne, de alapjban vve valami hinyzott. A dal tl unalmas volt. Semmi izgi nem trtnt benne, s a versszakok alatti dallam hasonl volt a refrnhez, szval az egsz egy id utn monotonn vlt. Frank azt javasolta, hogy egyszerstsk le a refrn alatti dallamot, ami vglis ahhoz vezetett, amilyennek a dalnak igazn lennie kellett. Az a sor, hogy „How I disappear” eredetileg G-dr felett volt, de az j verzinl ez A-dr felett lett, ami egy teljesen j hangzst adott neki. Az id tjt egy csom Smashing Pumpkins-ot hallgattam, klnsen a ’Zero’-t s folyamatosan elmtott, hogy pr tomptott hang s egy oktv hogy lehet ennyire slyos. Megprbltam egy ilyen rszt rni, s gy jtt ltre a rsz rgtn a refrnek eltt. A srcoknak annyira tetszett, hogy a dal alatt tbb rszre is be akartk rakni. Slyosan szlt mint llat, de elszr teljesen a dolog ellen voltam. Hla istennek Frank s Bob nagyon akartk, hogy megmaradjon ez a szakasz. Az id mltval ez lett a kedvenc rszem a dalban. Vgl, hogy minden a helyre kerlt, gy reztk, hogy kszen vagyunk a dallal.
- Frank -
Mikor is dolgoztunk elszr ezen a szmon? Nem igazn emlkszem. szintn szlva az elejn nem voltam oda rte, tetszett benne nhny rsz.... de nem voltam tle feldobva. De, egy idita vagyok, mert most mr imdom ezt a dalt. Azt hiszem egy jszaka a qrvra megszllt Paramour-ban, Ray s n cigiztnk, s valami rgi urnn nyomtuk el ket, majd megidztk a hangnemek szellemt... (????) mert az volt az jszaka amikor a kemnyebb szekcit trtuk egy gyorsabb B szekciba. Ray csak elkezdte ezt a ritmust, ami a kedvenc rszem a szmban. Ez volt az els olyan dal, ahol Ray s n a refrnhez teljesen klnbz rszeket rtunk, majd csak simn egyms mell raktuk ket. Szerintem a vgeredmny marha j lett, az egsz igazi csapatmunka volt. gy visszatekintve remek jszaka volt, a dal nmagtl letre kelt. Volt egy festmny a szobban valami ksza lny cickirl, mi gitroztunk s nassoltunk... a stik s a Cheetos teszik teljess a vilgot asszem.
4. The sharpest lives
- Frank -
Hallottam, hogy Gerard mr egy ideje prblkozik ezzel a dallammal, de nemcsak ezen az egyen dolgozott akkor. Ha ismered, meg tudod mondani, hogy mi az, amire nagyon rllt, s mi az, amit ksbbre akar hagyni. Ha valamire rllt, akkor valaki odal gitrral mell... krds nincs, ha megjn az inspircija, az raglyos. De ez a dolog ms volt, azt mondta, hogy oh, van ez az tletem, elddolta, majd dolgozott mson. Szval kb a lemezfelvtel hromnegyedn kellett tl lenni, hogy ez a dal is napvilgot lsson... gondolom, akkor volt ideje. Szval mikzben rtuk, mr vettk is fel, ami egy teljesen j lmny volt nekem. Hah, emlkszem, hogy Gerard azt mondta nekem, hogy kell lennie egy km gitr rsznek a refrn eltt, s hogy n vagyok r a megfelel ember. s n rgtn gy lltam hozz, hogy fkk jee, n vagyok a megfelel ember. Mer’ csak ezt mondhatod a srcnak, akit szeretsz s tisztelsz, mikor azt mondja neked, hogy a te stlusod kell, s te vagy az egyetlen megfelel ember. Persze miutn kiment a szobbl r kellett jnnm, hogy rnom kell egy km gitr rszt egy elektro-rock-tncols szmhoz... basszus. Eskszm soha nem lttam egyetlenegy 007-es filmet sem – kicsit gz volt. Na mindegy, aznap egsz jszaka gyakoroltam, majd msnap Bobbal egytt megcsinltuk azt a rszt. Most mr ki vagyok bklve vele, de akkor mg rajtam volt a gyomorgrcs. A kedvenc rszem az tmenet. Jamie, a te operanekes mintid taln minden idk legmenbb dolgai.
5. welcome to the black parade
- Ray -
A ’Parade’ egy nagyszer plda arra, hogy egy dal mennyi vltozson tud tmenni a vgleges verzijig. Mg New York-ban gy indult, hogy klnbz tempj s hangzs rszek lesznek egyms utn rakva, hasonlan a Green Day ’Jesus Of Suburbia’-jhoz. Volt nhny tkj rsz, de az egsz dal nem llt ssze, s ez a tny fontosabb volt annl, mint hogy van a szmban nhny jobb rszlet. Amikor megrkeztnk L.A-be, felgyorstottuk a tempt, s megtartottuk a j rszeket, s a dal elkezdett formt felvenni. Akkor tulajdonkppen be is tlttt egy rt, mert az id tjt csak kzptempj dalokat rtunk, s ennek az egynek volt egy nagy adag energija. Szimpla zongorbl s nekbl tment gyorsabb punk ntba. Az tmenet nagyszer, klasszikus hangzs volt (’Canon in D’) amit mr rgta ki szerettnk volna prblni, s ez most nagyon jl bele is illett a dalba. A dal vge fel a hangnemet is megvltoztattuk, amit eddig mg egyszer se csinltunk, ez a dal vgt mg drmaibb tette. A dal knyrgtt egy nagy, harmonizlt szlrt (komolyan!) szval rtam egyet, majd fel is vettem a j kis megbzhat MBox-omon s az ttt - kopott laptopomon. gy rezve, hogy a dal kszen van, fel is vettk ebben a formjban.
Egy pr htig gy hagytuk a szmot, s ksbb Gerard javasolta, hogy vegyk el jra s prbljunk ki rajta nhny dolgot. Ez elszr meglep volt, mert addig az volt a dalok kzl az egyik favorit, de gy rezte, hogy a dal jobb is tud lenni. s amg elszr mindenki nyugtalan volt miatta, megerltettk magunkat, hogy a j dalbl mg jobbat csinljunk. j tletek jttek, s ezzel egytt jtt a ’The Parade’ is, az album cme. A korbbi zongora intrt felvltotta egy j, majd a klnbz hangszerek jttek be szpen egyms utn, amg vgl minden egyszerre zendlt fel fvsokkal, gitrokkal, dobokkal. Frank ehhez a rszhez rt egy remek dallamot, amihez n ksbb rtam egy ksr rszt. A Frank ltal rt rsz nagyon megindt, s a valaha rt egyik legjobbja.
A versszaknl megmaradt a rgi dallam, de Gerard sokkal jobb nekkel s dalszveggel jtt el. Megvltoztattunk egy akkordot a refrnben, s megint, a legkisebb vltoztats hozta a legnagyobb hatst. A „We’ll carry on” sor nagyon jl passzolt gy ehhez a rszhez. A rgi szlt megvltoztattuk s a szm elejre kerlt. Nagy falat volt elveszteni ezt a szakaszt, de az egsz a dal rdekt szolglta. Meg tudtam tartani annak a szlnak a legjobb rszeit, s az jjal kombinlva gy mg nagyobb slya lett, mg tbb rzelmet tudott kzvetteni. Az utols rszt a szlban az aznap eltti este vettem fel a laptopomra a laksomban. Annyira ideges voltam ksbb a stdiban, nem tudtam normlisan eljtszani! Ez volt az utols rsz, amit fel kellett gitroznom a lemezhez, gy ltszik, hogy nem akartam, hogy vge legyen...
A dal vgi szekciban lelassul a szm, G pedig hosszan, hosszan, s mindennl magasabban nekli a szavakat egyms utn. Chris Lord-Alge, a mixernk, mindenkit meglepett, amikor a dal vgre odarakta azt az egyetlen dobtst. Mindannyian imdtuk. Ami ezzel a dallal trtnt, nagyon klnleges volt. Mindenki a sajt teljestkpessgnek a hatrig jutott el, flredobva minden olyan rzelmet, ami mr az addig is j dalhoz kttte ket, hogy gy egy teljesen j szintre juttassk el azt.
- Frank –
Basszus, legyen sz arrl, hogy valami tmegy a szrn... ez a dal ngyszer lett trva. A legkorbbi inkarncija egy dallam volt, ami az ’I Brought You My Bullets’ rsa idejn keletkezett. Bezony, olyan rgen. Emlkszem, hogy mg alig csatlakoztam a bandhoz s az volt a mi punk rock ’My Way’ – nk (olyan, mint a Sid Vicious verzi, csak jobban sszhangba hozva) s egy nagy kedvenc is azon a lerobbant tanyn, amit gyakorlteremnek hvtunk. Bartok jttek rszegen vagy mittomn, hogy megnzzk a gyakorlst, s mindig krtek valamit – emlkszem, hogy a ’5 Of Us Are Dying’ volt mindig az enym. Namrmost a dal nem lett befejezve a Bullets-szel egytt, s ott lett hagyva sszeverten, vg nlkl, elfeledve. A ’5 Of Us’ jra fel lett hozva, amikor New Jersey-ben rtuk a Three Cheers For Sweet Revenge-t... megprbltuk felidzni, hogy mink volt meg... megprbltuk onnan folytatni, ahonnan korbban abbahagytuk... de volt egy csom dalunk, amin mr dolgoztuk akkor, s nem lett befejezve. A dallam azrt elkerlt L.A-ba s meg is mutattuk Howard Benson-nak, fleg azrt, mert annyira szerettem, hogy akrhnyszor rtunk valamit, mindig felhoztam. De Howard nem gondolta, hogy a dal elg klnleges ahhoz, hogy tovbb dolgozzunk rajta, ezrt a Revenge – rl is ki lett tiltva. Kt vvel ksbb NYC-ben talltuk magunkat dalrs kzben, s mivel a szoksok embere vagyok, felhoztam, hogy na s mi van a ’Five Of Us Are Dying’-gal... elbabrltunk azzal, amire mg emlkeztnk belle, majd vgl is ebbl lett egy ksz dal. Lass volt, de volt egy el nem vitathat ereje... hasonlan a ’When My Guitar Gently Weeps’ – hez vagy a ’Dig A Pony’ - hoz (egy szemlyes kedvenc). Majd innen tkerlt L.A-be az elmunklatokra, s azt mondtuk, hogy mi lenne, ha felgyorstannk, megvltoztatnnk a refrnt, majd leegyszerstennk. Vagyis alapveten mit csinlna vele a Ramones? Bumm... szven ttt minket... imdtuk... annyira imdtuk, hogy eljutott a stdiig, vgre be lett fejezve, hogy rkerljn a lemezre. Aztn meghallgattuk, mg tbbet hallgattuk, majd megkrdjeleztk. Fleg, hogy ez volt a legjobb, ami tlnk telik, a refrn eleget mond neknk? Gerard azt rezte, hogy jobbat is tudunk ennl, Ray-jel egytt kiprbltak valami mst a refrnre, amitl egy j dallam lett ott. De azzal, hogy a refrnt megvltoztattk, vltozott az egsz dal. Mindent jra kellett rni. Szkeptikus voltam, mg mindig imdtam az eredeti verzit, s megint fltem, hogy a dal erre a lemezre se fog rkerlni. De emlkszem, hogy aznap, hogy kiprbltuk az jabb verzit, Gerard azt krte tlnk, hogy bzzunk benne, s hogy tegyk ezt a verzit is a magunkv. Nem fogok hazudni, az els prblkozsnl nagyon nem tetszett gy a dal. De utna dolgoztunk rajta, majd mg tbbet dolgoztunk rajta, Gerard sztnekelte az agyt is, s az egsznek kezdett rtelme lenni. Ez a dal volt az, amin valaha is a leghosszabb ideig, s a legtbbet dolgoztam. De tnyleg igazn gy rzem, hogy a befejezett vltozat minden szava s minden hangjegye megrte. Annyira bszke vagyok mindenkire a bandban, mindenki hihetetlen munkt vgzett ezen a lemezen, s szerintem a dal ezt tnyleg meg is mutatja. Utirat: hallgasstok az egszet figyelmesen, meghallhatjtok az apukmat is rajta.
6. i don’t love you
-Ray –
Ez azon dalok egyike, amelyik nmagt rja meg. A versszak s a refrn mlt vben egy turnn szletett meg, gy igen hamar egybe is llt, amikor elkezdtk az rst New York-ban. Az egsz dal nagyon nyugtat, kezdve G vokljtl Frank ksretig, a legjobb md, hogy lerjuk, hogy gy folyik, akr a vz. Ez a dal egy nagyszer plda Frank stlusra, ahol ksr szlamokat sz bele a zenben lv hzagokba. A lassabb temp mg tbb teret nyjtott neki, hogy ezzel eljtsszon. Megprbltuk visszaadni a CCR ’Who’ll Stop The Rain?’ s ’Have Yor Ever Seen The Rain?’-jnek a hangulatt, szval hozzadtunk egy B3-at s egy Wurlitzer-t a hangzshoz. Egy nagyon egyszer szlt rtam ehhez a dalhoz, ami vgl a kedvenc rszem lett a lemezen. Van egy lgyabb, halk rsz a szl utn, ami felkszt a nagy refrnre a dal vgn. Gerard voklja tnyleg jl harmonizl a zenvel, s a szveg is annyira igaz s szinte, hogy mg akkoris megindt, ha nem akarod.
- Frank –
Ez a dal igen gyorsan elkszlt, s nem is nagyon vltozott az els verzi ta, amit mg NYC-ben rtunk. Ez a szm mindig is a szivem cscske volt. Az egsz valami klasszikusra emlkeztet, pldul amit Otis Redding csinlt volna. Ez mindenkppen az egyik kedvencem a lemezen... s nem hiszem, hogy a szmoknl csak potyra jtszok el rszeket, szval nesztek.
7. house of wolves
- Frank -
Ez a dal mr nagyban az L.A-i felvtelek alatt szletett. Az id tjt volt egy nehz szakasz az rsban. Szemlyes problmk addtak, amitl mindenkinek elment a kedve a zenlstl. Emlkszem, hogy azon gondolkoztam, hogy bassza meg, ez gy nagyon nem j. Kellett, hogy valakit megint megszlljon az ihlet, hogy aztn ez tragadjon a tbbiekre, mr kezdtem ideges lenni. Szval emlkszem, hogy leltem, s annyira akartam rni egy dalt, valami nagyon jt... ami egy hiba volt, mer’ amint gy llok hozz a dolgokhoz, hogy , most fogok rni egy dalt, semmi se jn ssze. Szval msnap megprbltam mskppen hozzllni. Elvettem ezt a nagy piros akusztikus gitrt, amit Rob folyton a hzban hagyott s elhatroztam, hogy olyan fajta dallammal fogok prblkozni, ami az apukmnak is tetszene. s ami akkor szletett, az lett a ’House Of Wolves’ alapja. Megmutattam a srcoknak, s jra elkezdtnk dolgozni. Mg most is elmosolyodom a tudattl, hogy egy, az apukmnak rott dal indtotta be jra az rst.
8. cancer
Ray –
Emlkszem, amikor Gerard egyszer ks jszaka jtt hozzm ezzel a dallal, ltalban abban a napszakban szlettek a legjobb rszek. A lemez irnyvtelrl beszltnk, az rzelmekrl, amiket dalok vltanak ki belled, s hogy mg milyen rzelmek hinyoznak. „Van ez a dalom...” mondja. Mg nem volt zene hozz, csak a szveg, s a dallam, ahogy nekelte. Elkezdte nekelni, s basszus, milyen j volt. Megfogtam egy gitrt, s elkezdtk hozz megrni az akkordokat, az alapjn, hogy mi passzol leginkbb a dallamhoz. Kihvs volt, mert olyan akkordokat kellett mell rnom, amilyeneket norml esetben nem rnk. Az ujjaim gy mozogtak, ahogy mskor nem. Egy ra vagy valamivel tbb utn elgedettek voltunk azzal, amit rtunk, de mr akkor tudtuk, hogy a dalhoz majd zongora is kell.
Msnap megmutattuk Robnak s a tbbieknek, s mind imdtk. Annyira klnbztt mindentl, amit addig rtunk. Nagyon egyszer volt, ami megengedte, hogy a f dallam s a dalszveg mind kellkppen hassanak. Rob eszmletlen hangsorokat jtszott mell. Minden alkalommal, amikor hallom ket, valami sszeszorul a gyomromban.
Bob egy nagyon egyszer temet adott mell, s a lehet legjobb pillanatban fokozza a feszltsget azzal, hogy nmileg megvltoztatja ezt az temet. Ez azon pr dal kzl az egyik, aminl a basszusgitrt is n rtam, s j dolog volt olyan rszeket rni, amik harmonizlnak a dallammal s a zongorval.
Brmilyen j is volt a dal, nehz volt megbartkozni a tmjval. Vajon tl felkavar lesz az embereknek? Tbbet fog rtani, mint segteni? Egy pr napig gytrt a gondolat, de vgl egy ismersm, akire magra is hatssal volt a betegsg, meggyztt, hogy ez a dal azok eltt tiszteleg, akik emiatt a kr miatt hunytak el, s segteni fog a csaldtagjaiknak, hogy fel tudjk dolgozni a tnyt.
- Frank –
Ez a kedvenc dalom azok kzl, amiket valaha is rtunk. Nem tudom csak gy hallgatni. Minden egyes alkalommal mlyen trzem, s meg kell prblnom visszatartani a knnyeimet. Gerard neke valsznleg az egyik legjobb, amit valaha is hallottam. Ers, ugyanakkor trkeny, szomor, megsebzett, szinte. A kedvenc bandm tagja vagyok.
9. mama
- Ray -
Ez a dal lett a lemez legksrletezbb dala, ahol tnyleg csak jl akartuk rezni magunkat, s annyira kreatvak akartunk lenni, amennyire az csak lehetsges. Ugyanakkor ennl nagyon filmszerek is akartunk lenni, hogy a klnbz rszek klnbz kpeket idzzenek fel a hallrl s a hborrl. A krusokban az tem szoksos rgi orosz polka sztjl, de G neke teszi az egszet jj. A gitrrszt felvenni itt nagyon trkks volt, mert azt szerettk volna, ha egy picit zajosnak s rginek hat, csakgy, mintha egy szz vvel ezeltt felvett gitrdallamot hallgatnl. Nhny prblkozs utn Robnak sikerlt ezt elrni, belekeverve egy kis adagnyi sznetet plusz visszhangot.
Mivel a versszakok annyira mskpp hangzanak, a refrnbe tbb rock-ot akartunk belevinni. Egy kis sznet utn berobban a refrn s szrnyal is tovbb. Frank remek rszeket rt, amik hozzadnak a refrn dark metal energijhoz, Bob tamtamja pedig rtesz egy lapttal, mintha a refrnnel egy teljesen ms dalt kezdtl volna el hallgatni.
A msodik versszakban Gerard elszrakozik azzal, hogy tbb fajta hangon nekel (msik tisztelgs a The Wall eltt) amitl msabb lesz a mr a dal elejn hallott dallam. Az egyik verzinl nhny megkevert fvs rszt is hozzadtunk ehhez a versszakhoz, de vgl gy mr tl sok lett volna. Megtartottunk egy gitrsort amit egy program segtsgvel rtam. Amikor ez bejn, gy rzed magad, mintha eltvedtl volna, s bekerltl volna ’A Clockwork Orange’-be. Ez j dolog, nem??? A msodik refrn utn a versszakok egy kemnyebb vltozatt kezdjk el jtszani. Frank egy nagyon j rszt rt, ami egy teljesen ms rzst adott ennek a rsznek, a dal mg inkbb magval ragad. s ezutn jn a lemez legkemnyebb rsze.
Kb hat gitr jtssza egyszerre ugyanazt, ms hangsznben. Az egyik kedvencem az, amit valszn, hogy csak a delfinek, kutyk, vagy blnk hallannak meg. De ott van, csak ahelyett hogy halland, inkbb rzed. Ebben a szekciban eredetileg lett volna egy csom hbors zaj is, de a vgn az egsz tl zavaros lett volna, nem is lehetett volna hallani, hogy mit csinl a banda! Csak a lgoltalmi szirnt hagytuk meg, Gerard vgl ezt egy olyan dologgal tetzte meg, amit csak egy megszllott vltshez tudok hasonltani. Az egsz beteg, mint az llat.
Az ezutni visszafogottabb rsz olyan, mint a vihar eltti csend, amikor a cucc tnyleg tmegy rltbe. Mr ha a tny, hogy Liza Minelli nekel a dalban, nem elgg rlt. Liza fucking Minelli. Hihetetlen volt, kedves, s a lehet leghiperszupernagyobb szvessget tette neknk. New York-bl hvott s ott vette fel a rszt, a sajt tleteit adta el, s kisujjbl kirzta az egszet. A megtiszteltets, hogy hallgathattam, ahogy felnekel valamit az egyik dalunkhoz? , az letem egyik legjobb pillanata.
A csendes rsz utn jn a finl. Annyi embert gyjtttnk ssze, amennyit csak tudtunk, betuszkoltuk ket a hangfelvev stdiba, majd felnekeltettk a rszt hamis rszekkel meg amit csak el tudsz kpzelni. A gitrok nyikorognak, a dob s a basszus dbrg, az egsz teljes kosz. A dal vgn egy rvid tisztelgs van a Metallica ’One’-ja eltt, a gpfegyverzajjal, a dobpergssel, amit a heged kvet s valami, ami tangharmonikaknt szl, de mgse az. Liza mve ez a hihetetlen dolog, amikor elkezdett nevetni, aztn hirtelen ez tment srsba.... ez az egyik legnagyszerbb spontn dolog. Hallgasd figyelmesen.
- Frank –
Ember, nem is tudom, hogy mit mondjak a ’Mama’-rl, a msodik kedvenc dalom a lemezen. Azt hiszem, hogy nhny vltozson tment a kezdeti verzija ta, de ezek a vltozsok mind termszetesek voltak. A dal inkbb magtl kezdett el alakot lteni, minthogy dolgoznunk kelljen rajta. A vlemnyeink mindig vegyesek voltak vele kapcsolatban... mindig is imdtuk, de azon tndtnk, hogy vajon majd a kznsg is meg tudja-e emszteni. Megrtik majd a trtnetet? Vgig tudnak majd menni azon az ton, amire el szerettk volna ket vinni? Azt gondolnk, hogy megrltnk? A vlaszom az volt, hogy leszarom. Higgy nekem, ezt a lehet legjobb rtelemben mondom. De ennek a dalnak rtnk kellett megszletnie, csakis rtnk. Ha tl sokat agyaltunk volna rajta, vagy megprbltuk volna felhgtani, csak elrontottuk volna. Vgl is azt hiszem, hogy a legjobb dntst akkor hoztuk, amikor nem ktttnk kompromisszumokat, hanem hagytuk, hogy a dal az legyen, ami lenni szeretne. s a vgn az anyukink egytt nekelhettek Liza Minelli-vel, s felfedeztem, hogy az anyukm gy nekel, akrcsak egy cigny, ami a legmenbb dolog a vilgon.
10. sleep
- Frank –
Nagyon szeretem ezt a dalt. Ez is ksbb, L.A-ben szletett, kb abban az idben, amikor a ’Famous Last Words’ is. Olyan mlyen rint, amikor tnyleg elkezddik, nagyon imdom azt a hangulatot, amit elidz. A dal mgtti inspirci nhny lzer mozi, s egy megszllott hz a hollywood-i domboknl. Imdom azt a kazettra-rbeszls cuccot, amit Gerard csinlt, a frszt hozza rm.
11. teenagers
- Frank –
, jesszus, emlkszem a napra, amikor Gerard elszr elnekelte neknk a dalt NYC-ben, az emberek azt gondoltk, hogy megrlt, hah, szerintem nhnyan mg mindig azt gondoljk. Na mindegy is, szerintem ez egy remek dal, nagyon szeretem a szvegt. Meg voltak a ktsgeim azzal kapcsolatban, hogy a lemezre kerljn-e, mert nem voltam benne biztos, hogy az emberek tnyleg fognak-e arra koncentrlni, amit Gerard mondani akar (plusz, Hambone-nak nem tetszett a dal)... de azt hiszem, most itt lehetsgem van arra, hogy errl is beszljek. Ha megrted s tetszik neked, j, tkletes. De ha nem rted, OLVASD EL A SZVEGET figyelmesen. (Hambone, te is meg fogod szeretni egyszer). Ksznm, ennyi.
12. disenchanted
- Ray -
Mieltt mg L.A. –be rtnk, ennek a dalnak ’Shut Up And Play’ volt a cme. Mg az amerikai nagykoncert turnra val felkszls alatt rtuk, s elhatroztuk, hogy hozzadjuk az eladand dalok listjhoz. Mindig remek fogadtatsa volt, s nagyon klnbztt a tbbi dalunktl, ami mindig egy plusz. A stdiban vgl egy igen nagy vltozson ment keresztl szvegileg, de a zene elg kzel maradt az eredeti vltozathoz. Ez az els dal, amihez vonsrszeket szerettnk volna rakni, s nagyon szpen be is vlt. Amit nagyon szeretek bennk, az az, hogy diszkrtek maradnak. Csak egy alig szrevehet rteget adnak, hacsak nem hallgatod klns figyelemmel a dalt. s ez az els olyan dalunk is, ahol az akusztikus gitr is megjelenik. Penget nlkl kellett jtszani, ami miatt nagyon ideges voltam. Amikor akusztikus rszt veszel fel, minden egyes rnyalat megjelenik a zenben, ugyanakkor minden egyes apr hiba is. Ha figyelmesen hallgatod, hallani fogod, ahogy a szk nyikorog alattam, amikor azrt mocorogtam, hogy knyelmesebben helyezkedhessek el. Egy csomszor jra kellett venni, amg vgre jl jtszottam el a rszt. Rob rdeme, hogy a dal ma olyan, amilyen. Minden egyes gitr, minden egyes rteg csak nagyobb s nagyobb tette. egy zseni, ha gitrrszekrl van sz, s ezt ez a dal is mutatja.
- Frank -
Ennek a dalnak az eredeti vltozatt akkor rtuk, amikor az amerikai nagyturnnkra kellett felkszlnnk. De mr olyan rgen volt az, hogy csak sszeltnk s rtunk, hogy mr nem brtuk nlkle. Szval az eredmny a dal lett, amit akkor mg ’Shut Up And Play’-nek hvtak. De a turn vgre s a Black Parade megrsnak kezdetre szerintem mr mindannyian tl voltunk rajta, szval akkor befejeztk s ms szmokon kezdtnk el dolgozni. De a kzeli bartok, kollgk, s Mikey Way nem nyugodtak addig, amg jra el nem vettk. Szval elvettk, de az utols pillanatban, az azeltti napon, mikor mr el kellett kezdeni a stdiban felvenni a dobokat. Gerardnak s Raynek volt egy tlete, hogy hogyan lehetne vltoztatni a dalon, s a keverszobban jtszottk el akusztikus gitron, s tnyleg gynyr volt. Mg aznap vltoztattunk rajta pr dolgot, s fel is vettk. Ebben a dalban van az egyik kedvenc szvegrszletem: „I spent my high school career, spit on and shoved to agree, so I could watch all my heroes sell a car on TV” (a kzpiskols veimet lekpdsve s httrbe szortva tltttem, s nzhettem ahogy az sszes hsm kocsit ad el a tvben). Haha, tiszta, keser gyngyszem, ilyenkor szeretem azt mondani Gerardnak, hogy tladagolta a zseni pirult.
13. famous last words
-Ray -
A dal a lemezkszts legsttebb idszakban szletett, L.A-ben. Az sszes addig rott dalaink kzl ez volt, amire leginkbb illett, hogy rock. A kzptemp jellemzi, amivel addig sosem prblkoztunk; az sszes dalunk vagy lassabb, vagy nagyon gyors. De ez most segtett abban, hogy az els dobszk hangslyosabbak legyenek, majd ez fokozdjon, amikor a gitr is belp. A gitr egyszer itt, mgis nagynak hat a dob dbrgse miatt. Nagyon tetszik, ahogy a bevezet nveli a feszltsget, amg a versszak elkezddik. A versszak ugyanaz maradt a stdiban is, mint korbban, de a refrn meg lett vltoztatva, ami a dal elnyre vlt. A refrn addig lassabb volt, de Rob tlete volt, hogy a temp maradjon ugyanaz, mint a versszakoknl. Elszr nem voltam biztos abban, hogy j tlet-e vltoztatni, mert a refrn eltt volt egy pillanatnyi drma, ami gy a vltoztatssal hinyzott. Hogy mekkort tvedtem... az, hogy a ritmus megmaradt, a refrnben lev voklnak teljesen j letet adott, s az eredmnytl tnyleg mindenkinek elllt a llegzete. Emlkszem, hogy elmentem kvrt, plusz mg volt nhny dolgom, kb egy rt voltam tvol. Amikor visszartem, Rob s Gerard mr felvettk ezt a hihetetlen refrnt, ami teljesen j s ms volt az addigitl. Emlkszem, hogy a hideg futkosott a htamon, amikor elszr meghallottam. Nem csak a dallam gynyr, hanem a szveg is tnyleg hozzm beszlt.
A refrnhez kell hangsznek belltsa j dolog volt. Ha ismered Rob munkjt, akkor tudod, hogy az mve a valaha volt legagresszvabb gitrtnus, aminek a neve „White Hot”. Ezt nagyon jl a Jawbreaker ’Dear You’-jn tudod megfigyelni. Lnyegben, amikor egy gitr csak gy elbukkan a semmibl s fenkbe rg, az a „White Hot”. Mi ezt mg tovbb akartuk fejleszteni. Rob nagyon izgalomba jtt, s csak gy ontotta magbl az j tnusokat, mi meg abba se tudtuk hagyni a rhgst, mert az sszes cucc hangos volt, koszos, s gynyr. Mindannyian el kezdtnk kiablva neveket adni a tnusoknak, akr csak a gyerekek. Vgl megszletett a ’Nemesis’ s a ’Black Fire’, amit akkor hallhatsz, amikor a refrn belp. Azidtjt, mikor ezt a dalt rtuk L.A-ben, egy csom Blizzard of Ozz-t hallgattam. Randy Rhoades az egyik kedvenc gitrosom, s egy olyan szlt szerettem volna, ami a stlushoz hasonlt. Ez az, ahonnan az inspirci jtt. Valami zaklatottat, ktsgbeesetett, rzelmekkel teli cuccot akartam, szval vgighallgattam a kedvenc Rhoades szlimat, majd aludni mentem. Msnap reggel az els dolgom az volt, hogy a kezembe vettem a gitromat, elindtottam a dal mr meglv demjt, majd elkezdtem jtszani, ami csak jtt. Mindig is tetszett, ahogy Randy nhny hangjegyet megduplz, de klnbz ritmusban jtssza ket, vagy ahogy harmonit ad egy vagy kt hangjegyhez, szval ezt prbltam n is megcsinlni. Igazn a szl vgefel figyelheted ezt meg. Azrt vagyok megelgedve azzal, amit vgl is rtam, mert ezt tnyleg az adott pillanat ihlette, s jl mutatja, hogy akkor mit reztem.
Frank feljtt ezzel a remek pengets rsszel, ami a szl utni csendesebb rszben van; az egsz fldntli, s egy msik tjra visz el tged, mieltt a dal teljes ervel visszatr. Ami nagyon fasza volt, hogy ezt a rszt csak vletlenl tallta ki, s nem is hiszem, hogy felfogta, hogy milyen remek ez a rsz, amikor elszr jtszotta. Szval, amikor a csendes rsz utn jra visszajn a dal teljes ervel, akkor hallhatod, hogy milyen volt a rgi refrn. Vicces, hogy vgl is hogy hasznlsz fel egy bizonyos rszt egy msik helyen, s gyakran jobban mkdik ott, mint az eredeti helyn. rtam egy kis ismtld rszt erre a szakaszra, amikor a refrn visszatr, szerintem ez szpen vezeti le a dalt. Doug, a technikusunk, nagyszer munkt vgzett azzal, hogy a dal vgnl a zent fokozatosan lehalktja, s legvgl csak az neket hagyja meg.
|